Daisypath Anniversary tickers

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

Friday, March 4, 2011

Musnah fungsi hati (Yang Ramai Musnah Remaja Melayu Jugak)

 Harian Metro Online, 4/3/2011

IPOH: “Pengambilan alkohol dalam kadar tinggi boleh menyebabkan radang hati kerana fungsi hati akan terganggu, sekali gus tubuh gagal mendapat khasiat secukupnya.

“Ia membuktikan kesan pengambilan alkohol daripada minuman keras atau samsu murah boleh memusnahkan fungsi hati yang membantu sistem penghadaman dan membuang toksik berlebihan dalam badan,” kata Perunding Gastroenterologi Hospital Pakar Ipoh (KPJ-ISH), Dr Wong Choon Heng. Beliau yang dihubungi di sini, semalam berkata, pengambilan kandungan alkohol berlebihan dalam tubuh menyebabkan hati menjadi keras dan rosak.

Dr Wong berkata, kekerapan pengambilan alkohol bukan saja menyebabkan ketagihan melampau, sebaliknya boleh mengundang pelbagai penyakit kritikal termasuk menjejaskan fungsi jantung, hati, buah pinggang dan otak si peminumnya.

Menurutnya, pengambilan alkohol yang banyak pada masa singkat bukan saja boleh menyebabkan mabuk, ia juga boleh menyebabkan peminumnya separuh sedar.

“Apabila seseorang itu mabuk, banyak perkara boleh berlaku termasuk boleh mencetuskan jenayah dan kemalangan jalan raya sekiranya individu itu memandu dalam keadaan mabuk,” katanya.

Selain itu, katanya, ketagihan alkohol berlebihan juga boleh menyebabkan bahagian otak membengkak selain berisiko koma dan kematian mengejut.

Katanya, kesan pengambilan berterusan alkohol juga menyebabkan jantung menjadi lemah, sekali gus mengalami kesukaran bernafas,” katanya.

Komen:   Yang menogak arak2 murah ni ramai budak2 melayu dari keluarga yang sederhana2 aje..ada gak yang tak sesenang mana pun...tapi sebab murah dan nak berlagak jadi macam omputih yang boleh meneguk arak.... belilah arak yang reghenya tak sampai pun 4 henggit... makin bertambah rosaklah anak2 melayu kita... yang menjual arak2 ni orang2 kafir, yang membeli budak2 kita... bila benda2 ni akan dipandang serius dan dipantau oleh kerajaan, kerana saya percaya ada anak2 sekolah kita yang sudah mencuba minum benda2 ni.. alangkan ice, syabu pun dah boleh masuk sekolah, inikan pulak arak murah ni yang boleh dibeli secara terang2an...

No comments:

Post a Comment