Daisypath Anniversary tickers

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

Wednesday, March 30, 2011

Bung Moktar perlu kemuka statistik pemandu wanita berbahaya

KUALA LUMPUR 29 Mac - Ahli Parlimen Kinabatangan, Datuk Bung Moktar Radin diminta mengemukakan statistik kemalangan melibatkan pemandu wanita bagi membuktikan pemanduan golongan tersebut amat berbahaya seperti didakwanya.

Yang Dipertua Persatuan Siswazah Wanita Malaysia, Datin Fauziah Ramly berkata, ahli politik itu tidak sepatutnya mengeluarkan kenyataan demikian tanpa sebarang bukti.

"Tanpa bukti kukuh beliau tidak layak membuat dakwaan itu. Ia jelas menunjukkan beliau memperlekehkan keupayaan pemandu wanita," katanya kepada Utusan Malaysia di sini hari ini.

Bung Moktar pada sidang Dewan Rakyat semalam mendakwa pemanduan kebanyakan wanita di negara ini amat berbahaya sehingga boleh mengundang kemalangan.

Fauziah menyangkal dakwaan itu dengan menegaskan, wanita memandu dengan berhati-hati tanpa mengikut perasaan berbanding golongan lelaki.

Pengarah Eksekutif Pertubuhan Pertolongan Wanita (WAO), Ivy Josiah pula menyifatkan Bung Moktar sebagai seorang yang seksis berikutan kenyataannya itu.

"Beliau juga pernah mengeluarkan kenyataan yang menunjukkan diskriminasi terhadap wanita di Parlimen pada 2007 dan kini beliau mengeluarkan kenyataan sama.

"Ini jelas menunjukkan beliau tidak menghormati wanita. Ia juga menunjukkan beliau tidak peka dengan kajian pemanduan di Malaysia yang mengatakan pemandu lelaki sering melanggar peraturan di jalan raya," ujar beliau.

Komen:  Saya juga seorang wanita yang memandu kenderaan samada ke pejabat, pasar dsbnya...pahit untuk ditelan apa yang Bung Mokhtar katakan...tapi mmg ada kebenarannya... kebanyakan wanita bila memandu tak pandang kiri kanan, org lain pulak yang kena hati2 dengan wanita yang memandu..nak masuk simpang tak bagi signal...nak berhenti di tepi jalan tak bagi signal... nak tukar laluan dilebuh raya tak bagi signal... suka potong barisan...memandu perlahan di laluan kanan.. maaf kalau ada yang terasa... tetapi itu adalah hakikat yang terpaksa ditelan...kadang2 saya sendiri menyumpah seranah dalam kereta bila pemandu tak reti nak bg signal bila nak masuk simpang dsbnya... dan saya akan perhatikan pemandunya...hah... pempuan... sedih sebab kaum wanita ini sepatutnya lebih berdisiplin berbanding lelaki... tetapi sebaliknya...bila kita hon...dia buat muka dek ajer...siap pandang ke lain... dah lah lalai...pekak lak tu... so dengan komen dari Bung itu..ubahlah persepsi lelaki terhadap pemandu wanita...biarkan org lelaki ajer yang buat salah atas jalan...kita wanita kena tunjukkan yang kita lebih berdisiplin...bukan melenting ya Datin Fauziah...mungkin lelaki yang banyak accident tu cuba mengelak wanita yang memandu dengan bahaya...????

1 comment:

  1. Assalam Sayang Mum

    Betul... Ayah selalu juga kena macam tu. Kalau boleh nak lempang aje pemandu yang macam tu. Bila kena hon muka macam sardin... bukanya nak memudahkan pemandu lain, ini kita kena fikir mana dia nak pergi kekiri ke atau ke kanan. Tak bagi signal, jari dai patah agaknya?

    ReplyDelete