Daisypath Anniversary tickers

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

Friday, March 18, 2011

Hanya derita

Oleh Raja Noraina Raja Rahim
rnoraina@hmetro.com.my
 
AMPANG: Walaupun masih kecil, dia terpaksa menanggung kesakitan dipukul, malah ada kalanya wajah kecilnya itu akan ditampar selain turut dirotan sehingga luka.
 
Lebih menyayat hati, tangisan kanak-kanak itu langsung tidak diendahkan ibu tirinya yang tergamak memukul tubuh anak kecil itu sehingga cedera dan lebam.

Itulah penderitaan yang ditanggung kanak-kanak lelaki berusia empat tahun yang terpaksa menahan kesakitan bersendirian apabila kecederaan dan luka yang dialaminya tidak diubati.

Tidak cukup dengan itu, kanak-kanak malang terbabit turut menjadi mangsa dera bapa kandungnya sendiri.

Dalam kejadian terbaru di rumah bapa kandung mangsa di Taman Putra Sulaiman, di sini, kira-kira jam 1 tengah hari semalam, seorang jiran mangsa yang tidak sanggup lagi melihat penderitaan kanak-kanak terbabit bertindak menghubungi talian Nur.

Menurut sumber, sebaik mendapat panggilan berkenaan sepasukan pegawai dan anggota Jabatan Kebajikan Masyarakat (JKM) bergegas ke rumah keluarga mangsa.


“Sebaik tiba di rumah berkenaan, pegawai JKM mendapati rumah yang didiami mangsa dalam keadaan berkunci dari luar dan tidak berpenghuni.

“Pegawai JKM bertindak bertanyakan mengenai hal kanak-kanak itu kepada jiran mangsa dan mereka mendakwa sering melihat kanak-kanak itu didera,” katanya.

Sumber berkata, pegawai JKM diberitahu jiran, mangsa ditinggalkan di rumah pengasuhnya di blok sebelah pangsapuri berkenaan.

Kanak-kanak lelaki itu sering mengadu didera bapa dan ibu tirinya kepada jiran mereka yang melihat kesan lebam pada badan dan muka kanak-kanak terbabit.

“Pegawai JKM yang pergi ke rumah pengasuh mangsa melihat keadaan tubuh mangsa ternyata terdapat kesan cedera pada bahagian muka, kepala dan badan,” katanya.

Atas keprihatinan pihak JKM, mangsa dibawa ke hospital berhampiran bagi menerima rawatan dan mendapatkan laporan perubatan mengesahkan mangsa mengalami kecederaan akibat didera.

Difahamkan, sepanjang perjalanan kanak-kanak itu ke hospital, dia mendakwa dipukul, dirotan dan ditampar ibu tirinya.

Sementara itu, Ketua Polis Ampang Jaya, Asisten Komisioner Amiruddin Jamaluddin ketika dihubungi mengesahkan menerima laporan berkenaan.

Menurutnya, polis sudah menahan bapa kandung mangsa untuk siasatan lanjut.

Komen:  Dimanakah gerangan rasa kasih dan sayang si bapa kandung terhadap anaknya itu?  Kalau ibu tiri tu lumrahnya begitulah (mami tak kata semua ya), belum tentu apa yang diperlihatkan sebelum bernikah akan sama sesudahnya...kebelakangan ini...ibu kandung pun ada yang aniaya anak sendiri....dimana letaknya kewarasanmu wahai ibunda dan ayahnda...tidak ku minta lahir ke dunia untuk didera tapi disayangi...letaklah diri kita ditempat anak2 ini...kasihanilah mereka...

No comments:

Post a Comment