Daisypath Anniversary tickers

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

Friday, November 30, 2012

Nurul Izzah...Ucaplah 2 kalimah syahadah!!!


Taubat, mohon keampunan Allah

Ali Mustafa Yaqub

JAKARTA 28 Nov. - Orang Islam yang mengatakan orang Islam bebas memilih agama adalah sesat dan perlu bertaubat, kata Imam Besar Masjid Istiqlal di sini, Prof. Dr. Ali Mustafa Yaqub.

Beliau menasihatkan individu yang mengeluarkan kenyataan tersebut supaya memohon keampunan daripada Allah SWT dengan segera.

“Orang Islam yang mengucapkan ucapan ini, paling tidak kalau dia sudah mengakui kebenaran agama lain, dia paling tidak sudah sesat, songsang.

“Apa lagi kalau kata semua agama sama, siapa yang mahu masuk dan keluar Islam dipersilakan, boleh jadi kafir,’’ katanya ketika ditemui di sini.

Dr. Ali Mustafa, ulama masyhur Indonesia yang juga pakar hadis adalah imam besar di masjid Indonesia - masjid terbesar di Asia Tenggara.

Mengulas sepotong ayat al-Quran yang membawa maksud ‘tiada paksaan dalam agama’, Dr. Ali Mustafa menjelaskan, ia hanya ditujukan kepada orang bukan Islam kerana mereka tidak dipaksa memeluk Islam tetapi setelah memilih memeluk agama tersebut, mereka wajib mematuhi peraturan ditetapkan dalam agama syumul itu.

“Analoginya begini, ada orang mahu masuk rumah, mahu masuk dipersilakan, tak masuk pun dipersilakan, saya tak memaksa anda untuk masuk ke dalam rumah saya, tetapi kalau anda masuk ke rumah saya, anda mesti mengikuti aturan-aturan di rumah saya, seperti itu," katanya.

Beliau berkata, orang yang berfahaman liberal mungkin sukar untuk menerima kenyataan itu kerana usaha tersebut dikaitkan dengan kebebasan hak asasi manusia.

“Jawapan kepada persoalan itu ialah Islam tak menyuruh kamu untuk masuk Islam. Kamu mahu pilih menjadi kafir dipersilakan, itukan hak asasi kamu, tapi kalau sudah masuk (Islam), ikutilah aturan-aturan Islam.
“Kalau dah masuk Islam tapi masih mengikuti aturan yang bukan Islam, itukan kacau semuanya nanti," katanya.

Dr. Ali Mustafa berkata, meskipun umat Islam di Malaysia tidak seramai seperti di Indonesia yang pada masa ini merupakan masyarakat Islam terbesar di dunia, tetapi mereka tetap dengan keIslamannya terutama orang Melayu.

Dalam perkembangan sama, beliau turut menasihatkan mana-mana individu agar memahami terlebih dahulu petikan ayat-ayat al-Quran sebelum membincangkannya dalam konteks masyarakat majmuk seperti di Malaysia. - Utusan

© Utusan Melayu (M) Bhd 

No comments:

Post a Comment