Daisypath Anniversary tickers

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

Thursday, November 29, 2012

Isteri nusyuz tiada hak nafkah?


KITA sering mendengar perkataan nusyuz yang sering dikaitkan dengan perangai isteri. Wanita terutama isteri sangat takut kepada perkataan nusyuz kerana memperlihatkan perangai buruk yang menyebabkan dia diceraikan.

Sebenarnya isu nusyuz banyak kaitannya dengan nafkah. Untuk mendapatkan nafkah, salah satu syarat utama nafkah ialah 'isteri menyerahkan diri sepenuhnya kepada suami, walaupun suami seorang kanak-kanak'.

Jika isteri menahan diri daripada disetubuhi, maka suami tidak wajib memberinya nafkah. Ini kerana Rasulullah SAW mengahwini Aishah dan hanya bersatu selepas dua tahun akad perkahwinan dan baginda tidak membiayai nafkah melainkan selepas bersatu dengan Aishah.

Jika isteri menahan dirinya kerana sebab yang hak seperti suami tidak membayar mahar tunai atau tidak menyediakan tempat tinggal yang sesuai, maka suami wajib membayar nafkah.

Ulama Hanafi kebanyakannya berpendapat secara umumnya, isteri yang bekerja tidak menyerahkan diri sepenuhnya kepada suami, maka dengan itu dia tidak berhak mendapat nafkah.

Bagaimanapun, ada pandangan dalam mazhab Hanafi, sekiranya si isteri keluar rumah untuk bekerja dan suami meredainya, maka wajib nafkah ke atasnya kerana dia masih taat dan tidak nusyuz. Sekiranya suami tidak reda, maka gugur haknya ke atas nafkah kerana dia dikira tidak taat atau nusyuz.

Isteri yang nusyuz perlu bertaubat dan menurut kemahuan dan perintah sah suaminya, maka isteri itu tidaklah menjadi nusyuz. Jika dilihat, peruntukan ini mencerminkan Hukum Syarak yang telah dijelaskan oleh para ulama.

Sebenarnya isu nusyuz banyak digunakan oleh suami untuk tidak membayar nafkah kepada isteri dan isteri perlu sedar bahawa walau apa sekalipun pangkat dan kedudukannya, dia mesti menghormati dan mentaati suami kecuali jika suami memerintahkannya mensyirikkan Allah atau membuat maksiat.

Malah isteri mesti sentiasa ingat bahawa taat dan tunduk kepada kemahuan suami adalah sebahagian daripada akad nikah yang diterima suami daripada wali isteri.

Isteri tidak wajib bekerja dan menanggung keluarga. Sebaik sahaja seorang wanita berkahwin, dia diletakkan di bawah jagaan suaminya sebagai satu amanah.

Suami bukan sahaja wajib memberinya makan dan minum malah wajib memberinya pendidikan agama supaya dia (isteri) tahu akan tanggungjawab dan kewajipannya. Oleh itu, sebelum berkahwin, setiap pasangan perlu jelas siapa isteri dan siapa suami dan siapa yang perlu melaksanakan apa.

Dalam hal nafkah, jika suami tidak membayar nafkah dalam tempoh tiga bulan, isteri berhak memohon perceraian melalui fasakh di bawah seksyen 53(1)(b). Isteri perlu membuktikan bahawa dia tidak nusyuz untuk membolehkan mahkamah membubar perkahwinannya kerana kecuaian suami daripada membayar nafkah.

Pada masa yang sama di bawah peruntukan seksyen 53(1)(i) Enakmen Undang-undang Keluarga Islam Melaka 2002, seorang suami boleh menfasakhkan isteri, jika isterinya secara sengaja dan tanpa sebab yang munasabah enggan disetubuhi.

Dalam hal ini, jika suami berjaya dalam permohonan fasakhnya, maka dia juga secara automatik tidak wajib membayar nafkah semasa berkahwin atau semasa isteri dalam iddah. Ini menunjukkan hubungkait fasakh dengan nusyuz dan kewajipan suami membayar nafkah.

Isteri juga perlu akur bahawa haknya untuk bekerja adalah dengan kebenaran suami, namun, jika suami semasa mengahwini isteri tahu isteri seorang wanita bekerja dan menyara keluarganya, maka suami tidak boleh kemudiannya meminta isteri berhenti kerja kecuali dengan kemahuannya sendiri.

Suami juga perlu sedar bahawa kewajipan menyara isteri adalah tanggungjawabnya dan jika dia mahu isterinya bekerja, membantunya dalam menyara keluarga, maka suami tidak boleh kemudiannya berkata bahawa isterinya nusyuz kerana bekerja sehinggakan tanggungjawab utama isteri iaitu melayan suami terabai dan tidak dilaksanakan.

Suami tetap tidak berhak kepada gaji isteri dan jika isteri memberi gajinya untuk kepentingan keluarga, itu adalah sedekah jariah isteri tersebut.

Isteri tetap akan nusyuz jika dia melampaui batas dan menyalahgunakan kebenaran bekerja yang diberikan suami.

Sebagai seorang isteri yang bekerja, dia perlu menjaga maruah diri dan suami dan mengehadkan pergaulannya dengan lelaki lain untuk menjaga keharmonian rumah tangga.

Isteri tetap tidak boleh membenarkan lelaki masuk ke rumahnya semasa ketiadaan suami di rumah atau bergaul bebas dengan lelaki lain tanpa kehadiran suami.

Jika isteri bekerja kerana membantu kedudukan ekonomi keluarga, suami tidak boleh memerintahkan isteri melayannya seolah-olah isterinya tidak bekerja sepanjang hari.

Keseimbangan antara bekerja dan tanggungjawab melayan suami perlu ada untuk mengelak isteri menjadi nusyuz atau suami menyiksa atau mendera isterinya dalam usaha menguatkuasakan haknya sebagai suami.

Dalam banyak kes perceraian di Mahkamah Syariah hari ini, ketidakseimbangan ini menjadi punca perceraian dan suami mendabik dada enggan membayar nafkah kerana isterinya dikatakan nusyuz.

Isteri pula, atas dasar cinta, bekerja dari pagi hingga ke petang, balik mengurus rumah dan anak-anak tanpa bantuan pembantu rumah atau suami sehingga memudaratkan kesihatannya, mendapati dirinya dipersalahkan kerana tidak melayan suami.


Artikel Penuh © Utusan Melayu (M) Bhd 

No comments:

Post a Comment