Daisypath Anniversary tickers

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

Friday, September 9, 2011

Setarafkah negara kita dengan negara seperti Jepun dan Britain?

Sifat 'Terpuji' Rakyat Malaysia
http://1.bp.blogspot.com/-fuvnO8F9JRY/Tk4ieOzgbzI/AAAAAAAABTs/yvJUbQZ43UE/s400/jepon.jpg

TOKYO- Beberapa penduduk Jepun menyerahkan kepada pihak berkuasa wang tunai yang ditemui mereka berjumlah £50 juta (RM246.41 juta), lapor sebuah akbar semalam. Wang itu ditemui oleh beberapa penduduk selepas gempa bumi dan tsunami melanda timur laut negara itu pada 11 Mac lalu. Sifat jujur rakyat Jepun itu didedahkan oleh media Britain.

Lebih 5,700 peti simpanan yang terdampar di pesisiran pantai telah diserahkan ke balai-balai polis oleh sukarelawan dan petugas penyelamat. Di dalam peti-peti berkenaan, polis menemui sekitar £20 juta (RM98.49 juta) dalam bentuk wang tunai.

Polis juga menemui wang tunai berjumlah £600,000 (RM2.95 juta) dalam sebuah peti simpanan tersebut. Menurut polis, hampir semua wang tunai yang ditemui di kawasan-kawasan yang paling teruk terjejas akibat tsunami itu telah dipulangkan kepada pemilknya. Ramai yang menyimpan buku akaun dan dokumen hak tanah bersama nama serta alamat mereka dalam peti simpanan tersebut. - Agensi


http://2.bp.blogspot.com/-bciyaTRD3Gs/Tk4jTqYPlFI/AAAAAAAABT0/sKEBBYPamw4/s400/london.jpg
Sebelum ini sejumlah golongan muda didakwa di mahkamah-mahkamah di Britain ekoran kes kecurian yang berleluasa semasa beberapa bandar utama di negara itu dilanda rusuhan baru- baru ini.


Ulasan :
Di Jepun, rakyatnya begitu jujur sekali. Sanggup berbaris memulangkan duit yg dijumpai masa Tsunami lepas..
Di London, pesalah yg mencuri di premis² telah diheret ke mahkamah utk didakwa..
Tapi di Malaysia.. arrr hmmm urmmm.. tgklah gambar kt bawah ni sendiri..

http://1.bp.blogspot.com/-IrFia0fTYRI/Tk4g3I08HiI/AAAAAAAABTE/zhfUyQL6I9Y/s400/beras2.jpg

http://2.bp.blogspot.com/-KJAzRCWu-Is/Tk4g27Om3TI/AAAAAAAABS8/BlNN7svc0UQ/s400/beras.jpg

Ini kes lori bawak beras eksiden, ramai yg dtg 'bantu' kutip beras berterabur atas jalan raya.. Ramai yg mengaut keuntungan mkn beras percuma stok sebulan.


http://3.bp.blogspot.com/-aolG0zwq70M/Tk4hxWLd8bI/AAAAAAAABTU/HHQ5Q3yzDSg/s400/duit.jpg
http://2.bp.blogspot.com/-t3A45IKq1Bw/Tk4hxKTV-8I/AAAAAAAABTM/Sab8cPiLK_Q/s400/duit1.jpg 
Hahh atas ni pulak kes jip eksiden bawak duit syiling berterabur atas jalan raya.. 
Lagi ramai dtg 'bantu' kutip duit dari membantu mangsa..

Tapi yang peliknya kat bawah ni...


http://4.bp.blogspot.com/--6MqNFAqROw/Tk4iEkddaBI/AAAAAAAABTk/4mQDDJsJf9U/s400/babi.jpg
http://3.bp.blogspot.com/-78_IQJisMtA/Tk4iEdvhrkI/AAAAAAAABTc/EXL9vtuU3I4/s400/babi2.jpg
PASAL APA TAK DA SAPA NAK KUTIP??

Sedangkan keenam² gambar di atas HARAM..


Keh keh keh.. Malaysiaku tercinta..
Komen:  Ada masa segan nak mengaku rakyat Malaysia...ada masa berkobar2 dan berbangga sesangat sebagai rakyat Malaysia...sesungguhnya rakyatlah yang mencorakkan sesuatu negara itu....kalau rakyatnya hamlau...jadilah cam yang kat atas tu.... kalau kat jepun dia tolong kautkan dan pulangkan semula...sebiji pun dia takkan ambil...kalau nak tengok negara yang mengamalkan ajaran Islam tetapi rakyatnya bukan penganut islam, jepun lah tempatnya...

No comments:

Post a Comment