Daisypath Anniversary tickers

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

Monday, February 28, 2011

ISU BASI!!!! GURU SEKARANG TERLEBIH KERJA? (tapi saya sokong sekolah satu sessi)

Jadual kerja anjal guru elak beban tugas lebih
 Oleh Syuhada Choo Abdullah, Berita Harian Online, 2011/02/28

 

KUALA LUMPUR: Kerajaan disaran melaksanakan waktu persekolahan satu sesi dari jam 8 pagi hingga 4 petang dengan memperkenalkan jadual kerja anjal untuk guru supaya tidak menanggung beban kerja berlebihan.

Pengerusi Panel Penasihat Sekolah Kluster Kecemerlangan, Tan Sri Dr Abdul Rahman Arshad, berkata jadual persekolahan selama lapan jam itu dapat memenuhi waktu harian pelajar secara berkualiti, selain mengelakkan mereka daripada terjebak dengan gejala sosial. 

Melalui pelaksanaan itu, beliau yang juga bekas Ketua Pengarah Pelajaran berkata, pentadbiran sekolah boleh menyusun pelbagai aktiviti berfaedah untuk mengisi jadual waktu petang setiap hari tanpa membebankan pelajar dengan pembelajaran akademik semata-mata. 

“Antaranya, pelajar boleh menjalani aktiviti sukan dan kokurikulum, menyiapkan kerja rumah di bawah bimbingan dan pemantauan guru, mengikuti kelas tambahan bagi melonjakkan prestasi pencapaian mereka atau memasuki kelas pemulihan untuk mereka yang memerlukan bantuan.

“Malah, pihak sekolah juga boleh mengadakan pelbagai aktiviti kemahiran menarik pada sebelah petang seperti kelas seni untuk pelajar dalam aliran sains bagi menggalakkan lagi daya kreativiti.

“Dari segi jadual kerja anjal untuk guru, disarankan sebahagian daripada mereka bertugas mulai jam 8 pagi hingga 1 tengah hari, manakala bakinya dari jam 11 pagi hingga 4 petang ,” katanya selepas menghadiri Forum Pendidikan Nasional bertema ‘Transformasi Pendidikan Nasional Hadapi Cabaran Pembangunan Ekonomi dan Perubahan Politik’ anjuran Majlis Perundingan Melayu (MPM) di sini, semalam.

Abdul Rahman berkata, 70 peratus sekolah di negara ini sudah menjalankan sekolah satu sesi tetapi waktu persekolahan hanya dari jam 7.30 pagi hingga 1.30 tengah hari menyebabkan ada pelajar mengambil kesempatan ruang masa selepas itu terjebak dengan gejala sosial kerana ibu bapa bekerja.

Dalam pada itu, beliau turut menyarankan supaya guru permulaan diberi tempoh percubaan selama enam bulan di sekolah bagi memastikan kesesuaian sebenar mereka untuk menjadi pendidik dan jika tidak, wajar dicadangkan mereka mencari kerja lain. 

Komen:  Sekolah satu sessi ini telah lama dicanangkan, dah sampai bertukar menteri pelajaran pun...tapi habuk pun tarak...pendidikan adalah tapak permulaan bagi setiap generasi samada cerah atau gelap masa depannya, jadi Kementerian Pelajaran kenalah ambil serius akan perkara ini...bukannya membenarkan pelajar IPT berkempen dan involve dengan politik...jika sekolah satu sessi ini direalisasikan, bukan sahaja guru tidak terbeban, murid dan ibu bapa juga mendapat manfaatnya...ini bila bercerita satu sessi persekolahan, masalah cikgu2 yang banyak ditonjolkan...halo...bukankah cikgu2 ni dibayar gaji untuk mengajar dan mempastikan anak2 kita mendpt pelajaran yang sepatutnya mereka pelajari di sekolah...sepatutnya masalah/keselesaan /pendidikan murid-murid yang dipikirkan dulu....SAYA SANGAT2 MENYOKONG SEKOLAH SATU SESSI ...bila lah ia akan menjadi kenyataan agaknya.... anak2 pun dah mula masuk sekolah menengah...agaknya tunggu masa cucu2 ajelah...

No comments:

Post a Comment