Daisypath Anniversary tickers

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

Monday, April 11, 2011

Tidak dilayan isteri bukan alasan untuk curang

Oleh Zainul Rijal Abu Bakar
bharian.com.my - 2011/04/11

Suami sepatutnya faham tanggungjawab berat wanita urus rumah tangga, asuh anak

SAYA tertarik apabila membaca kenyataan Ahli Parlimen Pasir Mas (Bebas), Datuk Ibrahim Ali yang mendakwa isteri tidak bertanggungjawab menjadi punca suami melakukan hubungan sulit.

Beliau mendakwa, ada masanya bila suami ‘ada keinginan’ tetapi pulang ke rumah, isteri kata tunggu kerana ‘sedang masak’ atau ‘sedang bersiap untuk ziarah saudara-mara’. Dalam Islam, katanya, seorang isteri sepatutnya menghentikan apa yang sedang dilakukan untuk memenuhi tuntutan si suami. 

Ibrahim mendakwa, kerana tidak mendapat layanan isteri, ada suami pergi ke tempat sulit untuk memuaskan nafsu serakah mereka. 

Saya tidak pasti berkaitan kajian yang pernah dijalankan bagi menyokong penemuan ini. Perlu dikemukakan statistik berkaitan sebelum saya dapat mengambil pendirian dalam hal ini. Bagaimanapun, pada pandangan saya memang ada sedikit kebenaran kenyataan Presiden PERKASA itu khususnya tanggungjawab isteri melayan keinginan dan kehendak suami.

Memang ada di kalangan ulama sudah disepakati mengenai tanggungjawab isteri terhadap suami ini. Nas al-Quran dan hadis juga banyak boleh dikutip bagi menyokong hujah ini.

Persoalan juga timbul dari kenyataan itu adakah kebanyakan suami begitu rendah imannya melakukan larangan Allah semata-mata kerana isterinya tidak mahu memenuhi tuntutannya? Tidak ada jalan lainkah yang diajar agama bagi menangani masalah sebegini?

Dalam memperkatakan tanggungjawab isteri ini kita sebenarnya tidak boleh lari daripada meneliti tanggungjawab suami juga. Jika ingin mengambil Islam sebagai autoriti, kita mesti mengambil secara keseluruhan dan bukan dalam kompartmen tertentu saja.

Memang benar isteri perlu berhenti daripada membuat perkara lain sekiranya suami mempunyai keinginan untuk bersama isterinya. Memang benar juga isteri perlu berhias untuk suami dan melayan suaminya. Tetapi, realitinya isteri itu turut dibebankan dengan tanggungjawab lain yang tidak perlu sebenarnya dipikul isteri. Urusan rumah tangga dan anak secara eksklusif digalas isteri.

Dalam Islam tugasan menyediakan makan minum suami sebenarnya bukan tanggungjawab hakiki isteri. Tetapi isteri sekarang bukan saja dibebankan dengan tanggungjawab memasak malah menjaga anak dan ramai juga yang berkerja bersama-sama membantu suami meningkatkan ekonomi keluarga.

Semua ini sebenarnya tanggungjawab suami yang perlu menyediakannya. Suami sepatutnya menyediakan pembantu rumah. Begitu juga halnya mengasuh anak.

Sekiranya semua ini disediakan oleh suami saya berpandangan pada masa itu, isteri wajib menuruti apa saja kehendak suami.

Dalam Islam apabila seseorang itu diberikan sesuatu keistimewaan ia bukan datang begitu saja. Ia sebenarnya juga disertakan dengan tanggungjawab. Lebih banyak keistimewaan diberikan lebih besar sebenarnya tanggungjawab yang disertakan. Setiap suami harus sedar tanggungjawab ini dan tidak hanya memikirkan hak dan keistimewaan diberikan kepada mereka saja.

Sebagai seorang manusia, isteri juga mempunyai perasaan dan kelemahan. Sudah pasti isteri yang pulang dari bekerja itu berasa letih dengan kerja di pejabat.

Amat tidak munasabah sekiranya isteri ini juga selepas pulang dari kerja dibebankan lagi dengan pelbagai tugasan lain sedangkan si suami duduk menonton televisyen ataupun beristirehat saja. Sebagai ketua keluarga suami perlu menjaga kebajikan keluarganya. Suami akan dipersoalkan kelak sekiranya gagal mentadbir keluarganya dengan baik.

Saya sangat percaya jika suami isteri mengambil neraca Islam sebagai panduan keharmonian rumah tangga mereka sudah pasti tiada seorangpun akan teraniaya dalam keluarga. Malah isu mengadakan hubungan sulit dengan orang lain juga tidak akan timbul kerana hubungan suami isteri itu disulami dengan sulaman akhlak budi pekerti dan ketakwaan.

Keengganan isteri melayan suami bukan tiket kepada suami untuk berlaku curang. Islam mengajar bagaimana mendidik isteri nusyuz atau derhaka kepada perintah sah suaminya. Pada awalnya suami hendaklah menasihati isteri supaya tidak derhaka kepada suaminya.

Sekiranya masih berdegil maka hendaklah diasingkan tempat tidur antara suami dan isteri dan sekiranya isteri itu masih berdegil ingkar kepada arahan suaminya dibenarkan kepada suami itu memukul isterinya bagi tujuan mengajar.

Bagaimanapun pukulan itu hendaklah tidak mencederakan isteri dan tidak boleh dipukul pada bahagian tertentu seperti muka dan bahagian sulit.

Wanita dijadikan Allah daripada tulang rusuk sebelah kiri lelaki. Tulang rusuk ini begitu dekat dengan hati sebagai simbolik wanita itu hendaklah dicintai. Wanita tidak dijadikan daripada tulang di kepala untuk dijunjung ataupun tulang kaki untuk dipijak. Begitu indahnya kejadian wanita dijadikan Allah untuk kita fikirkan bersama.

Berbalik kepada kenyataan Ibrahim tadi, saya menyarankan tidak kira suami ataupun isteri perlu melihat dalam diri mereka sendiri terlebih dulu sebelum menuding jari mendakwa orang lain melakukan apa-apa kesilapan ataupun menjadi penyebab berlakunya gejala sosial.

Mendakwa orang lain menjadi penyebab kepada perlakuan salah seseorang yang lain amat tidak adil. Sebaliknya kita hendaklah melihat kepada diri sendiri sebelum mengatakan orang lain bersalah.

Penulis adalah Presiden Persatuan Peguam Peguam Muslim Malaysia (PPMM) dan boleh dihubungi di zainul.rijal@abubakar.my

Komen:  Menuding jari kepada orang lain..tetapi 4 jari lagi menuding ke diri sendiri...saya amat tidak setuju dengan statement Ibrahim Ali....walaupun saya selalu mengiakan statement2nya sebelum ini mengenai hak2 orang Melayu...tetapi kali ini sebagai seorang perempuan, saya amat2 tidak bersetuju...kalau diikutkan statement beliau itu...ramai suami yang curang kerana kurang layanan isteri...mana letaknya keimanan si suami...mungkin isteri keletihan melayan kerenah anak2, memasak, membasuh, mengemas dsbnya...al-maklumlah suami kan raja dalam rumah, so dia duduk depan tv ajelah sementara isteri menyediakan makan malam dsbnya...dan sekarang ini kebanyakan isteri bekerja untuk membantu ekonomi keluarga...maknanya membantu suami... mana letaknya hati perut suami jika dalam kepenatan itu minta dilayan bagai raja pula? 

tetapi saya ingin mengucapkan syukur kehadrat Ilahi kerana saya dikurniakan suami yang ringan tulang, membantu kerja2 rumah (menolong membasuh / melipat baju, mengemas rumah dsbnya), barulah layanan saya terhadapnya pun tidak berbelah bahagi dan tip top ('daddy, hope that i've given u the best and will always give u the best ever').

ini tidak, balik rumah jengah anak isteri sekejap, keluar semula untuk ke gymlah, futsal lah...balik siap2 nak makan...lepas tu...tidur malam nakkan "cengkaman rimau"...adil kah? bila terkurang sikit ajer... mula menggatal di luar..kalau isteri dapat kurang layanan ataupun dapat tau suami curang...kemudian dia pula mencari lelaki diluar, bagaimana? salah suami kah atau salah isteri juga?

2 comments:

  1. Assalam Sayang Mum

    Ibrahim Ali tu saja aje jolok sarang tebuan macam bung Mokhtar... Dia nak test market...hehehe.. Jangan marahkan dia. Dia perli orang PAS kot...hehehehe.. Yang penting kerjasama dan tolenrasi dalam melayari kehidupan berumahtangga amatlah penting.

    ReplyDelete
  2. W/salam syng daddy,

    Ibrahim Ali ni salah sarang yang dia jolok daddy, at least Bung dpat tebuan fofular and cun melecun, tu pun kes kurang layanan isteri gamaknya..sebab berkahwin lain, tinggal anak isteri...ermm.... org ber'uang' lah katakan..

    agree ngan toleransi dalam rumahtangga... bukanlah nak kata kita ajer yang betul tapi komunikasi adalah penting...

    thnk you daddy and again hepi besday to you...

    ReplyDelete