Daisypath Anniversary tickers

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

Friday, November 18, 2011

Madu Diberi Tuba Balasannya,,,

Kita terima layanan buruk


TERLEBIH dahulu saya mohon maaf jika tulisan ini menggores hati sesetengah pihak. Tapi itulah kenyataan yang terpaksa wartawan Malaysia alami ketika membuat liputan di sini.

Sehingga ketika penulisan ini dibuat, wartawan Malaysia menerima layanan buruk penganjur dan ada sampai ke satu tahap, kesabaran tidak dapat lagi dibendung sehingga ada yang mahu bertumbuk.

Saya sendiri tidak tahu mengapa, rakyat Indonesia seperti kelihatannya terlalu antikan rakyat Malaysia.

Apa sebenarnya yang rakyat Malaysia lakukan kepada mereka?. Katanya serumpun tapi di sebalik semuanya itu terlindung sesuatu yang tersembunyi.

Ratusan ribu rakyat Indonesia mencari rezeki di Malaysia, majoritinya diterima, kecuali ada kes-kes terpencil yang dilaporkan menerima layanan buruk.

Malah tidak kurang juga dari kalangan mereka terbabit dalam jenayah.


Saya sakit hati apabila penyokong Indonesia cuba menimbulkan provokasi terhadap atlet Malaysia yang turun bertanding. Mereka lebih rela menyokong atlet negara lain sebaliknya melontarkan kata-kata cemuhan dan ejekan kepada atlet Malaysia.

Inilah yang saya amat kesalkan.Malaysia dan Indonesia adalah rumpun Melayu paling dekat dengan bahasa dan budayanya hampir serupa.
  
 
Komen:  Bangsa ni kebanyakannya begitu.  Terus terang saya tidak mempercayai mereka seratus peratus.  Banyak sgt dendamnya dengan Malaysia tanpa motif dan sebab yg munasabah.  Mereka lupa bahawa kita adalah satu rumpun.  Rakan senegara mereka ramai yg mencari rezeki di sini.  Hantar duit balik ke indon (dorang siap boleh buat rumah, beli tanah bagai di sana) dengan gaji yang diterima di Malaysia.  Ada juga yang datang secara haram...menyamun, merompak, mencuri, merogol, membunuh dsbnya.  Adakala sesama mereka bergaduh berebutkan perempuan di sini..berparang dan berbunuhan.  Cuma kita rakyat malaysia yang baik sangat...baik sangka kunon...kita ajer yang fikirkan pasal rakan serumpun...kita yg melapangkan tangan menerima mereka...merayu2 supaya rakyat indon dilepaskan untuk bekerja di sini...mana tak naik tocang!!! terlalu bergantung pada mereka...tentulah dorangpun tunjukkan ego dorang...
 
di Malaysia...ada majikan yang berhati mulia seperti http://www.bloggerwanita.com/kagum-pembantu-rumah-indonesia-berjaya-menerima-diploma/ walaupun ada yang mendera, itu hanyalah jumlah yang terpencil.  Tetapi itupun diperbesar2kan oleh media di indon.  Yang rakyat mereka merompak, merogol, membunuh tu tak pulak dorang kutuk.  Yang perempuan jadi amah soh jaga anak..ini ngan bapak pada anak2 tu dijaganya.  Bukan 1-2 kes macam ni.  Dah banyak dah.  Yang ini kenapa dorang tak kutuk?  Ini dasar apa yg dorang ni pakai ni?  
 
Jadi saya tak hairanlah kalau dorang ni mmg jenis  Arang, jika dibasuh dengan air mawar sekalipun, tiada akan putih.  Saya tak kata semua...tetapi kebanyakkannya.  Saya bersimpati dengan para atlet kita yg sedang bertarung berjuang untuk nama negara di arena sukan di Indonesia.  Sungguh tidak adil layanan yang diberikan.  Bukan sahaja petugas media yang merungut, para atlet juga dilayan macam sampah...tapi kita kat sini pantang ada laporan pasal org indon ni...boleh tak tido malam pak menteri dibuatnya.
 
Fikir2kanlah...sampai bila kita nak bergantung tenaga kerja dengan mereka ni?  Kita boleh cari dari negara lain pun..takyah harap sangat dengan mereka ni...

2 comments:

  1. Assalam Syg Mommy

    Itu namanya bangsa malaun... semua dia nak sapu... Baik yang halal dan yang halal sama aje... dah terlalu banyak diberi muka...

    ReplyDelete
  2. Assalam syng daddy,

    Tulah psl...pak2 menteri kitapun bukan main tunduk lagi ngan dorang ni....apa yg dimintak sumer diberikan...cubalah cari alternative lain selain dari mendapatkan amah ajer...binalah pusat2 jagaan yang outstanding yang buatkan rakyat pikir 2-3 kali nak amek maid yang banyak kerenah ni..masa tu boleh lah hantar balik yg dh cecah dekat 2 juta tu...takut nanti 10 tahun akan datang...cucu kita pun speaking indon...

    ReplyDelete