Daisypath Anniversary tickers

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

Wednesday, July 10, 2013

ISTIMEWANYA ISLAM DI MATA ADOLF HITLER

Wednesday, July 10, 2013






DIA bukan hanya dicemuh kerana bersikap prejudis, malah dihina kerana berlaku kejam. Dia juga sering dimaki-hamun gara-gara sikap dan tindak tanduknya yang ganas. Itulah respin yang diberikan oleh sebahagian orang mengenai insan yang empunya nama Adolf Hitler ini. Pun begitu, kita tidak tahu apa sebenarnya yang tersemat di dalam lubuk hati seseorang itu. Begitu juga dengan sang panglima ini yang cintakan negaranya apabila agama Islam turut dijadikan sebagai sandaran kehidupannya.

Lelaki bermisai kontot serta memakai kot panjang favourite kepunyaannya ini sentiasa menjaga imejnya sebagai seorang anggota tentera yang berdisiplin. Kedua-dua umej tersebut sememangnya tidak pernah lekang daripada tubuh anak kelahiran Australia ini. Bahkan kerana kedua-dua imej itulah, Hitler mudah dikenali ramai. Kebolehannya berpidato menguatkan lagi imej lelaki ini, Setiap syarahan yang disampaikannya akan diselitkan dengan unsur humor sebagai penggeli hati peminatnya. "SAY HEIIII!!!' sering kali dilaungkan Hotler sebelum dia meneruskan syarahannya dan ia disahut balik oleh peminat-peminat fanatiknya yang rata-rata terdiri daripada rakyat Amerika Syarikat khusunya.

Figura berfikiran tinggi ini juga disukai rakan-rakan sepasukannya yang lain kerana sikap penyayang yang dimilikinya sejak kecil lagi. Dalam pada itu, dia sendiri membela seekor anjing yang diberi nama Little Fox, yang dijadikan sebagai penghibunya di kala tekanan dan kebosanan.

Memiliki tubuh setinggi 179cm, sudah tentu pelbagai persoalan timbul bagaimanakah Hitler menjaga tubuhnya. Pemakanan sihat secara vegetarian, tidak merokok serta mengambil bahan-bahan alkohol merupakan jawapan Hitler bagi kesemua soalan ini. Pengambilan teh uncang juga merupakan salah satu amalan sihat yang diamalkan Hitler dalam menjaga aspek kesihatannya.

Mengagumi Islam

Dibesarkan dalam keluarga Kristian Katolik, Hitler sering kali memuji warisan dan budaya Kristian di negaranya serta mengaku kepercayaannya terhadap Yesus Kristus Arya, iaitu sebuah kepercayaan yang menentang Yahudi. Dalam ucapan dan persembahannya, Hitler sentiasa membicarakan pentafsiran Kristiannya sebagai satu motivasi dalam menguatkan lagi stigma anti-semitismnya.

Sungguhpun dirinya didakap dengan seribu satu kerohanian agama Jesus itu, namun siapa sangka di juga sebenarnya turut mengagumi Islam sebagai sebuah ajaran yang menyeluruh. Dia pernah menyebut dalam satu petikannya yang berbunyi “You see, it’s been our misfortune to have the wrong religion. Why didn’t we have the religion of the Japanese, who regard sacrifice for the Fatherland as the highest good? The Mohammedan religion too would have been more compatible to us than Cristianity. Why did it have to be Cristianity with its meekness and flabbiness... ”

Bukan itu sahaja, ikatan hubungan diplomatik yang dilakukannya dengan mufti dan ulama dari serata dunia sepatutnya meraih pujian. Mufti Palestin, Sheikh Amin al-Husaini merupakan antara mufti yang sangat rapat dengan Hitler. Melalui hubungan ini, mereka sama-sama menubuhkan sebuah pertubuhan khas bagi umat Islam iaitu Batalion Hadzar yang beroperasi di Balkan.

Dia juga memegang prinsip yang sama dengan Islam iaitu membenci puak Yahudi dengan menganggap golongan tersebut sebagai penjahanam dunia. Selain itu juga membawa pengaruh Islamik dalam kehidupan sehariannya. Seperti contoh, Hitler sering melafazkan sepotong ayat Al-Quran yang dipetik daripada Surah al-Qamar ayat 54 yang bermasuk, “Telah dekat datangnya saat itu dan telah terbelah bulan. Dan jika mereka (orang-orang musyrikin) melihat suatu tanda (mukjizat), mereka berpaling dan berkata. “Ini adalah sihir yang terus-menerus. “Dan mereka menduakan (Nabi) dan mengikuti hawa nafsu mereka, sedangkan tiap-tiap urusan itu telah ada ketetapannya. Dan sesungguhnya telah datang kepada mereka beberapa kisah yang di dalamnya terdapat cegahan (daripada kekafiran). Itulah suatu hikmah yang sempurna maka peringatan-peringatan itu tidak berguna lagi (bagi mereka).”

Hitler mula menjinakkan diri dengan ayat al-Quran ini setelah memerintahkan penasihat-penasihatnya untuk mencari kata-kata mukadimah yang baik sebahagian pendahuluan ucapannya. Lantaran itu, seorang sasterawan Iraq telah mengesyorkan agar ayat ini diambil Hitler sebagai mukadimah ucapannya. Selepas mendengarnya, timbul perasaan teruja dan kagum akan keindahan ayat tersebut yang mempunyai maksud mendalam. Sejak daripada itu, ayat tersebut sering dilafazkan sebagai permulaan ucapannya dalam mana-mana majlis.

HITLER HORMAT WAKTU SEMBAHYANG

Di samping itu, apabila azan berkumandang menandakan sudah masuk waktu solat, Hitler akan memberi peluang kepada rakan-rakannya yang beragama Islam untuk menunaikan solat terlebih dahulu. Begitu juga dengan solat Jumaat, setiap kali masuknya solat Jumaat, segala kegiatan dan latihan ketenteraan akan direhatkan selama beberapa jam bagi menghormati waktu berkenaan kepada mereka untuk menunaikan fardu Jumaat.

Nama Allah Ta’ala turut dimasukkan Hitler dalam sumpah ikrar ketua tenteranya ketika sedang menjalani akademi ketenteraan di Jermen. Sntaranya berbunyi, “Aku bersumpah dengan nama Allah Yang Maha Besar dan ini ialah sumpah suciku, bahawa aku akn mentaati semua perintah ketua tentera Jermen dan pemimpinnya Adolf Hitler, pemimpin bersenjata tinggi, bahawa aku akan sentiasa bersedia untuk berkorban dengan nyawaku pada bila-bila masa demi pemimpinku.”

Hitler juga enggan menerima arak sebagai minuman tatkala arak merupakan penghibur ketika dilanda masalah tatkala dilanda kesakitan. Air ‘raja segala kejahatan’ itu digantikan dengan teh uncang yang menjadi kegemaran Hitler sepanjang masa.

Sebelum Hitler menghembuskan nafasnya yang terakhir, dia telah meninggalkan dua prinsipnya yang utama buat Jermen. Dua prinsip tersebut adalah:
1) Prinsip Hitler berkaitan Yahudi, Zionisme, dan penubuhan negara Israel. Hitler telah melancarkan Holocaust untuk menghapuskan Yahudi suatu hati nanti yang dianggap pembawa onar terbesar di muka bumi ini.

2) Prinsip Hitler berkaitan Islam. Semasa hayatnya, Hitler telah banyak menkaji sejarah kerajaan-kerajaan terdahulu dan umat yang lampau. Dalam pada itu, dia telah menyatakan bahawa terdapat tiga tamadun yang terkuat pada masa itu iaitu Parsi, Rom, dan Arab. Kekagumannya terhadap tamadun Islam membuatkan dia telah mencetak beberapa helaian risalah berkaitan Islam dan diedarkan kepada tentera Nazi walaupun ada di antara tidak menganut agama Islam.

Segala coretan kisah hidupnya telah dibukukan dalam Mein Kampf sebagai satu memori yang boleh dikongsi bersama. Pepatah pernah menyebut ‘Jangan menilai sesebuah buku itu berdasarkan kulit depannya’, dan itulah yang diterima oleh Hitler semasa hidupnya apabila dia tidak dikenali dengan lebih rapat. 


Sumber:
Majalah Al-Islam
Blog Sentiasa Panas

2 comments:

  1. Kalau nak tahu sejarah Jerman dan AH dari kacamata orang Jerman sendiri sila layari : justice4germans.com.

    ReplyDelete
  2. Thanks justice 4all...nanti saya baca...

    ReplyDelete