Daisypath Anniversary tickers

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

Wednesday, June 19, 2013

Kredit to: Saya Orang Johor (FB) _ Infor menarik untuk dikongsi....Kisah Tuanku Sultan Ibrahim dengan jambatan besi dan konkrit







Assalamualaikum semua. Admin SOJ rasa ramai yg nak tau kisah Sultan Johor tepuk Jambatan kan...
kan... ni admin ada skit citenya. kalau ada yg salah admin mtk maap la.....

Kisah Tuanku Sultan Ibrahim dengan jambatan
besi dan konkrit


1909 – Jambatan Keretapi Besi di Buluh Kasap.  Semasa pembinaan jambatan ini pada 1909, Tuanku Sultan Ibrahim telah dijemput untuk merasmikan pembukaan jambatan tersebut. Baginda telah bertanyakan kepada jurutera British tersebut mengenai keselamatan struktur jambatan besi tersebut. Jurutera British tersebut telah mengesahkan bahawa jambatan tersebut kukuh dan selamat.  Mendengarkan kata-kata jurutera tersebut, Tuanku Sultan Ibrahim telah menggoyangkan struktur jambatan tersebut dengan tangannya.
Jambatan tersebut telah bergoyang.

Kini, kita boleh melihat dibahagian selatan bawah jambatan tersebut terdapat dua lapisan ruang yang telah ditambah untuk memperkuatkan struktur jambatan tersebut. Ini menjadi petanda kisah Tuanku menggoyang jambatan tersebut.

1924 - Tambak Johor

Perkara yang sama telah berlaku semasa majlis perasmian Tambak Johor. Tuanku Sultan Ibrahim telah bertanya mengenai keselematan teknologi British untuk jambatan tersebut kepada penasihat beliau yang berbangsa British. Pegawai tersebut telah mengiringi baginda di majlis perasmian tersebut.

Tuanku Sultan Ibrhim kemudiannya telah mengetuk hujung Tambak Johor dengan tongkatnya…… dan segala skru besar yang menyokong tapak tambak tersebut telah tercabut. Tambak Johor kemudiannya telah
ditutup selama dua hari untuk kerja-kerja baik pulih.

Kemurkaan Tuanku Sultan Ibrahim

Sebenarnya, kejadian yang berlaku di kedua-dua tempat ini adalah berkaitan. Ini adalah petanda mengenai keupayaan Raja-raja Melayu dan kedaulatannya. Menurut kisah, perkara tersebut berlaku sebagai pengajaran kepada pihak British supaya tidak masuk campur dengan urusan dalaman negeri Johor.

Pada 1909, kerajaan Johor telah dipaksa untuk menerima rancangan pihak British untuk membina jalan keretapi. Jalan keretapi ini dibina melalui tanah kerajaan Negeri Johor. Kerajaan British telah ‘memberi pinjaman’ RM 24 juta ringgit kepada Johor untuk projek membina rel keretapi ke Singapura. Jumlah itu termasuk kos pembinaan jambatan besi Buluh Kasap dan juga pembinaan Causeway.

Pihak Birtish berharap bahawa kerajaan Johor tidak mampu untuk membayar pinjaman tersebut, dan dengan ini British akan memaksa Johor untuk menerima Gabernor British seperti negeti-negeri Melayu lain.

Dengan takdir Allah, Kerajaan Johor telah membayar habis pinjaman tersebut pada 1930.

Sebagai membalas budi keatas ‘pinjaman’ kerajaan British tersebut, Tuanku Sultan Ibrahim telah merosakkan struktur binaan British tersebut dengan tangannya sendiri.

1930 – Jambatan Konkrit Parit Sulong

Satu lagi kisah Tuanku Sultan Ibrahim dengan jambatan adalah ketika upacara pembukaan jambatan Parit Sulong. Jurutera tempatan daripada JKR Johor telah diarahkan untuk membina sebuah jambatan, yang pertama dalam sejarah.

Beliau pada mulanya kurang percaya mengenai berita Tuanku Sultan menggoyangkan jambatan. Apabila Tuanku Sultan menggoyangkan jambatan yang dibinanya…. beliau terus jatuh pengsan disitu
juga.

Peristiwa ini telah disaksikan oleh beratus orang, dan cerita tersebut menjadi buah mulut sehingga kini.


kredit: Tuan Mo Razzi and the Unekspected with Dapunta Hiyang


No comments:

Post a Comment